Díky digitalizaci bude celý proces povolování stavby plynulý a rychlý. „Nemůžeme nadále zůstávat v minulém století, kdy se vše řešilo prostřednictvím papírů a front na úřadech. Stavebník nebude muset díky naší novele kvůli zajištění stavebního povolení chodit na žádný úřad. Všechny podklady získá prostřednictvím Portálu stavebníka, díky kterému bude mít také neustálý přehled o tom, v jakém stavu se jeho řízení nachází,“ říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš s tím, že pro práci s portálem nebude zapotřebí žádný speciální software. Stačí webový prohlížeč a elektronická identifikace, například prostřednictvím bankovní identity.
Zákon předchozí vlády nebyl kompromisním řešením, a pokud by vstoupil v účinnost, znamenal by chaos ve výstavbě. Proto byla novela naprosto nutným krokem. Zabránila vytvoření nového centrálního úřadu s 8 tisíci zaměstnanci a chybně nastaveného informačního systému. Místo centralizované státní stavební správy v čele s Nejvyšším stavebním úřadem ponechá rozhodování blíže lidem, přímo na obcích. Místní úředníci rozumí nejlépe podmínkám v území a jsou jim známy všechny souvislosti a specifika. „Po přijetí novely bude stavební řízení v České republice konečně na vysoké úrovni, a to i díky úředníkům, kteří budou rozhodovat se znalostí místního prostředí. Novelu jsme intenzivně konzultovali jak s profesními komorami a svazy, tak se zástupci samospráv a odborné veřejnosti,“ dodává ministr Ivan Bartoš. Novela tak jednoznačně plní cíle, k nimž se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení.
I přes nutnost rychlého postupu prošel návrh zákona standardním procesem požadovaným zákonem, včetně meziresortního připomínkového řízení a vypořádání připomínek z něj vyplývajících. Navíc byl podroben důkladné analýze Legislativní rady vlády, kde byly veškeré navrhované body podrobně projednávány.