Snížit objem učiva na základních školách, modernizovat ho a zaměřit se na přesah do praxe. To byly hlavní cíle, proč provést tzv. revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) podle Strategie 2030+. A Fialova vláda to vzala jako závazek a ve svém programovém prohlášení slíbila tuto reformu provést. Původně mělo být hotovo již přibližně před 2 lety. Situaci však zkomplikovalo hnutí STAN, které nedokázalo vedení ministerstva školství stabilně obsadit - v jeho čele se vystřídali postupně Petr Gazdík, Vladimír BalašMikuláš Bek.

„Zlepšíme kvalitu výuky na základních a středních školách tím, že v roce 2024 dokončíme revize rámcových vzdělávacích programů s důrazem na objem, obsah a aktuálnost učiva a zajistíme podmínky pro jejich implementaci ve školách, čímž dosáhneme zlepšení kvality výuky na základních a středních školách, zvětšení prostoru pro týmovou spolupráci, rozvoj kreativity žáků a individuální přístup k nim.“
─ Programové prohlášení vlády Petra Fialy

Když premiér Petr Fiala v listopadu loňského roku oznamoval splnění programového prohlášení vlády z 93 %, určitě nevyhodnocoval kapitolu Vzdělávání. Z ní není splněno téměř nic. V té době nebyla schválena ani zmiňovaná revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. A už vůbec se nezačala systémově připravovat revize těchto programů pro střední školy!


Šití horkou jehlou

Patrně pod velkým časovým tlakem muselo ministerstvo školství co nejdříve schválit nové rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání. K tomu došlo den před silvestrem, 30. prosince 2024, kdy o tom informovali ve své tiskové zprávě. Nicméně dost nestandardně ani nezveřejnili, co vlastně schválili. K tomu došlo až v polovině následujícího měsíce, kde se ministerstvo školství pochválilo, že připravilo největší reformu vzdělávání za posledních 20 let. Jaká je však skutečnost ukázaly následující události.

Den poté vyšla třeba tisková zpráva Česká chemie bez chemie?, pod kterou se podepsala třeba Česká konference rektorů, Akademie věd ČR, Unie školských asociací ČR - CZESHA či Svaz chemického průmyslu ČR. Podle nich předložený návrh rámcového vzdělávacího programu pro chemii přispívá k nerovnostem ve vzdělávání a upozorňují na nesystémový a netransparentní postup samotné tvorby takto strategického dokumentu.

„Vlastní RVP ZV v aktuální podobě (z 14.1.2025) je vším jiným, jen ne uceleným programem zajišťujícím získání základních znalostí chemie v jasně definované struktuře a na nich postaveném získávání kompetencí s očekávanými výstupy.“
─ Tisková zpráva Česká chemie bez chemie?

Kritika z území však začala nabírat na síle. K procesu vzniku nových rámcových vzdělávacích programů se postupně začali ozývat také další významní hráči českého vzdělávání. A na adresu ministerstva školství nešetřili kritikou. Podle některých nový koncept výuky chemie z ní spíše dělá občanskou výchovu.

skolstvi.png

Promarněná příležitost

Velmi ostře nově připravený dokument ministerstva školství narazilu představitelů vysokých škol. Ty jsou zodpovědné za přípravu budoucích učitelů. Proto je důležité, aby byly do přípravy takto strategického dokumentu zapojeny. Z jejich vyjádření však vyplývá ostrý nesouhlas s obsahem nového rámcového vzdělávacího programu, tak i s postupem jeho vzniku. Obsáhle se k tématu vyjádřila třeba studijní prorektorka Univerzity Karlovy profesorka Markéta Martínková.

„ČKR nesouhlasí s návrhem Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV), který představilo MŠMT, ani s postupem jeho projednávání. Návrh RVP ZV nebyl s ČKR diskutován a nebyly vypořádány připomínky odborné veřejnosti ani oficiálních oponentů.“
─ Česká konference rektorů (ČKR)

Ministerstvo školství si potřebovalo udělat fajfku, že vytvořilo nový rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Nicméně představený návrh skutečně představuje akorát potěmkinovu vesnici, která se při bližším pohledu rozpadá jako domeček z karet. Na místo největší reformy vzdělávání za 20 let tak akorát promarnili další příležitost posunout české školství dopředu.