„Když se něco projednává v Parlamentu, vždycky se vyrojí spousta lidí i firem, kteří mají zájem ovlivnit to, co se schválí. A i když to někdy může být ku prospěchu věci, je nutné mít přehled o tom, kdo do rozhodování politiků mluví a proč, aby v Česku nebujel klientelismus a nešířily se třeba i zbytečné pochybnosti a podezření,” vysvětluje předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek, proč je potřeba přijmout pro lobbing jasná pravidla. „Piráti navrhnou, aby korporace ve svých výročních zprávách povinně zveřejňovaly nejen to, kde lobbují, ale i to, kolik peněz na to vynakládají,” přibližuje jeden z pozměňovacích návrhů, které k zákonu předkládá.

„Dále chceme, aby se zákon o lobbování vztahoval i na asistenty poslanců a senátorů. To už se nám na vládě jednou povedlo vyjednat. Vláda se to ale teď, po našem odchodu, chystá osekat. Bez toho ale bude zákon polovičatý – když někdo přijde lobbovat za poslancem do Sněmovny, nemá být prostě možné, aby se zákonu úplně vyhnul tím, že nahlásí, že jde za asistentem. Chceme, aby se pravidla vztahovala buď na všechny asistenty tak, jak už to vláda dřív schválila, nebo případně aspoň na ty asistenty, kteří pracují za polovinu tzv. “asistentovného” z peněz daňových poplatníků,” dodává.

„Naším cílem je vytvořit transparentní a odpovědné prostředí, které zabrání korupci a klientelismu a posílí důvěru občanů v politiku. Jsme připraveni držet vládní dohodu. Dál trváme na tom, co se dohodlo ohledně korporací, jako je třeba ČEZ, tak aby byly podřízeny zákonu o lobbingu. A stejně tak i co se týče asistentů poslanců jako osob lobbovaných,” uzavřel předseda Pirátů Ivan Bartoš.