„Ceny benzínu jsou dnes na stejné úrovni jako v roce 2012, pohybují se okolo 36 Kč za litr, ale poslanecké náhrady na dopravu od té doby vzrostly o 70 %. Běžný poslanec tak měsíčně dostává na dopravu o 17.100 korun více než v roce 2012 a poslanci ze vzdálenějších částí republiky si polepší dokonce o 22.800 Kč měsíčně,“ pokračoval Michálek s tím, že celková výše náhrad na dopravu dosahuje u běžných poslanců přes půl milionu korun za rok a u poslanců ze vzdálenosti více než 250 km od Prahy letos přesáhnou dokonce 700 tisíc korun.

Piráti na problematiku náhrad a odměn upozorňují už od roku 2017 a opakovaně usilují o to, aby se celý systém zpřehlednil.

„Náhrady jsou systémový problém, který je potřeba opravit, protože jde vlastně o zamaskovaný druhý plat poslance. Nemám nic proti tomu, aby poslanci měli dobré peníze za svou práci, plat navázaný na ekonomiku. Chápu také, že trávit čas mimo domov a dojíždět ze vzdálenějších míst do Prahy je náročné. Tohle je ale neprůhledné a nepřehledné řešení, které navíc neodpovídá skutečným nákladům na dopravu,“ doplnil Michálek.

„Když uvedu příklad, neomezené cestování vlakem se dá pořídit za zhruba 22 tisíc korun ročně, lítačka na cestování pražskou hromadnou dopravou vyjde na 3650 ročně. I za tyto peníze lze tedy normálně fungovat a za prací dojíždět,“ uzavřel Michálek.

Náhrady na dopravu poslanců

Část dalších pirátských návrhů, například omezení kumulace platů komunálních politiků nebo zastropování maximálního meziročního růstu platů politiků, vláda okopírovala a předložila sama. Piráti tyto návrhy samozřejmě podpoří.