Vlakem po Evropě půjde cestovat snáz, odpadne administrativa a přibudou spoje
Štrasburk, 13. prosince 2022 – Evropský parlament podpořil plán na výrazné posílení a modernizaci železniční dopravy v celé Evropské unii. Cestujícím odpadne potřeba řešit navazující spoj v případě zpoždění, mezinárodní cesty také půjde plánovat a nakupovat online. Europoslanci ale upozorňují, že bude nutné navýšit investice do železniční soustavy a zlepšit mezinárodní propojení.
Postoj dosluhujícího kladenského primátora Volfa zdraží lidem cestování veřejnou dopravou, upozorňuje koalice Opravíme Kladno (Piráti a STAN)
Kladno, 26. července 2022 - Odmítnutí vedení kladenské radnice dohodnout se na spolufinancování veřejné dopravy se Středočeským krajem bude mít od 1. září 2022 výrazné dopady na komfort cestujících i jejich peněženky.
Bartoš: Zvýšíme počty moderních nízkoemisních vozidel ve veřejné správě
Praha, 7. července 2022 – Sněmovna schválila v prvním čtení návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Počet nízkoemisních vozidel, která budou jezdit po silnicích v ČR, by se tak měl průběžně zvyšovat. MMR aktivně prosazuje co nejrychlejší schválení zákona tak, jak to požaduje EU. Jinak České republice hrozí pokuta.
Piráti prosadili svůj dlouhodobý cíl - končí povinné biosložky v palivech
Praha, 27. dubna 2022 – Poslanecká sněmovna dnes ve zkráceném projednávání schválila zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Biopaliva, která původně měla snížit množství emisí, podle Pirátů svou roli neplní – biopaliva první generace jsou totiž rostlinného původu, jsou neekologická i neekonomická. Řepka, která je k jejich produkci využívaná, zabírá místo plodinám, které mají lepší potravinářské využití. Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek připomněl, že Piráti proti biosložce v palivech vystupovali již v minulém volebním období, kdy zabránili navýšení podílu prosazovaném tehdejší vládou.
Bartoš: Chceme, aby v ČR vzrostly počty moderních nízkoemisních vozidel ve veřejné službě a dopravě
Praha, 23. února 2022 - Vláda dnes schválila zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Počet nízkoemisních vozidel, která budou jezdit po silnicích v ČR, by se tak měl průběžně zvyšovat.
Cesta vlakem zdarma po celé Evropě. Mladí lidé mohou poznat, jak je cestování vlakem komfortní
Brusel, 12. října 2021 – Právě dnes startuje příjem přihlášek do jedinečné soutěže Evropské unie DiscoverEU. V ní rozdá Evropská komise celkem 60 tisíc vlakových jízdenek platných na celém území Evropské unie po jeden rok. Přihlásit se mohou lidé ve věku od 18 do 20 let a cestovat mohou ve skupině až pěti lidí. Stačí pouze vyplnit formulář a krátký kvíz. Piráti dlouhodobě podporují udržitelnou železniční dopravu i příležitosti pro mladé, a právě proto upozorňují na novou soutěž Evropské unie.
Další potěmkiáda vlády – dvojministr Havlíček před volbami slavnostně otevře nedokončený úsek dálnice D1
Praha, 2. října 2021 – Část zrekonstruované dálnice D1 se má dokončit za 2 týdny. Už o víkendu se ale vicepremiér, ministr dopravy a zároveň ministr průmyslu a obchodu bude chlubiti jejím otevřením před volbami. Předseda Pirátů Ivan Bartoš situaci přirovnal k tzv. potěmkinovským vesnicím. Dálnici totiž chybí například rekonstrukce několika mostů. Podobně jako Havlíček otevíral nedávno premiér Andrej Babiš bazén hotelu Thermal v Karlových Varech, který byl rovněž dokončen spěšně, nedbale a neodborně.
Vláda připravuje mezinárodní smlouvu, která míří k výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe. Odmítáme vyhazování miliard za megalomanský projekt
Praha, 15. července 2021 – Mezi českou a německou vládou se schyluje k podpisu smlouvy o zlepšování splavnosti Labe pro nákladní lodní dopravu, která s největší pravděpodobností opět zvýší tlak na prosazení stavby vodních děl u Děčína a Přelouče. Ministerstvo dopravy se nevzdává představ o mezinárodní vodní cestě ani po čtvrt století neúspěšných pokusů, promarněné téměř miliardě korun (jak konstatuje NKÚ ve zprávě z roku 2019) a ani navzdory klimatické změně, která do budoucna podmínky pro plavbu na Labi ještě více omezí. Piráti před megalomanskými stavbami varují a jsou dlouhodobě proti pokračování přípravy kanálu Dunaj-Odra-Labe. Připravovaná dohoda naopak otevírá dveře dalšímu mrhání penězi daňových poplatníků a nevratnému poškozování české přírody a vnímám ji jako prostředek k nezodpovědnému prosazení megalomanských plavebních stupňů, jejichž stavbu neospravedlňuje žádný hospodářský zájem.
Povinné ručení bude nově pro některé elektrické koloběžky a segwaye. Pomůže to ochránit oběti
Brusel, 22. června 2021 – Oběti nehod těžkých anebo velmi rychlých elektrických koloběžek či segwayů se dočkají finanční náhrady. Nově budou muset ve všech zemích Unie majitelé vozítek rychlejších než 25 km/h platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení). To se podle požadavku národních vlád mělo vztahovat i na elektrokola. Po dlouhém vyjednávání ale nakonec i díky tlaku pirátského místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji elektrická kola z nové povinnosti vypadnou. Nejsou totiž tolik nebezpečná.
Řidičům díky pirátskému návrhu na cestách postačí jen občanka. Sněmovna finálně schválila digitalizační zákon
Praha, 1. června 2021 – Poslanecká sněmovna dnes finálně schválila digitalizační balíček, tzv. DEPO, v jeho senátní verzi. Zákon napomáhá větší digitalizaci služeb státní správy a jejich lepší dostupnosti pro občany. Díky pirátským návrhům, jež byly Sněmovnou schváleny, u sebe nově například řidiči nebudou muset mít řidičský průkaz, ale postačí jen občanka. Piráti rovněž prosadili zveřejňování všech veřejně přístupných informací ze státních registrů ve formě otevřených dat.
Pohodlnější cestování vlakem a více práv při zpoždění. Europarlamentem prošla nová pravidla
Brusel, 6. května 2021 – Za zpoždění delší než hodinu peníze zpátky, nebo garanci náhradního spoje. I to zaručí nová pravidla, která minulý týden schválil Evropský parlament. Nový předpis dále rozšiřuje seznam případů, za které budou mít lidé nárok na občerstvení či proplacení nákladů za ubytování. Pravidla začnou platit do dvou let od vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Dostavba dálnice D4 není podle Pirátů vhodná pro PPP financování, stát zbytečně prodělá pět miliard
Praha, 9. února 2021 – Piráti a Starostové se dnes ve Sněmovně jako jediní zdrželi při hlasování o zamýšleném financování zbývajících 32 kilometrů dálnice D4 formou pilotního PPP (Public Private Partnership). Piráti upozorňují, že je v tomto případě PPP financování pro stát nevýhodné a zkoušet by se mělo na jiném typu projektu, než je rutinní výstavba dálnice. „Podle našich propočtů tak stát prodělá 4 až 5 miliard. Úroková sazba 4 procenta je vyšší, než za kolik si stát běžně půjčuje. Česko bude dálnici investorovi splácet 25 let, dluh se ovšem nepromítne do schodku státního rozpočtu, což zatemňuje informace o skutečném stavu veřejných financí,“ vysvětlil pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík.
Hospodářský výbor dal stopku návrhu poslanců ANO, měl zajistit na dálnicích monopol pro lovce nehod
Praha, 4. února 2021 – Hospodářský výbor včera nepodpořil kontroverzní pozměňovací návrh poslance ANO Josefa Kotta k silničnímu zákonu. Kvůli němu by nově policie vždy musela volat pouze tu odtahovou službu, kterou si nasmlouvalo Ředitelství silnic a dálnic. Ostatní odtahovky by měly smůlu. V praxi by to znamenalo zavedení monopolu pro vybrané lovce nehod a zdražení povinného ručení pro řidiče. Poslanec úpravu zákona předložil navzdory názoru ministerstva dopravy, výhrady měla také dopravní policie, Ministerstvo vnitra i pojišťovny. O návrhu nakonec rozhodnou poslanci ve třetím čtení na příští schůzi Sněmovny.
Rozpočet navržený vládou nelze opravit, nepočítá s daňovou změnou, uvedli na brífinku Piráti. Kritizovali i kolaps e-shopu s dálničními známkami za stamiliony a navrhli zlepšení
Praha, 1. prosince 2020 – Piráti před 72. schůzí Poslanecké sněmovny představili stěžejní témata, kterými se budou v tomto týdnu zabývat. Kromě rozpočtu, který bude ve druhém čtení, projednávání aktuální situace v otrávené řece Bečvě, oběhového balíčku a nefunkčního e-shopu na dálniční známky se vyjádřili též ke včerejšímu návrhu vlády, který bezprecedentním způsobem vkládá pravomoci do rukou ministra zdravotnictví, jenž by mohl samovolně uzavírat vysoké školy nebo obchody bez garance kompenzací. Popřípadě by hrozilo i šmírování mobilních telefonů občanů nakažených koronavirem.
Komentář Ondřeje Polanského: Spuštění elektronické dálniční známky skončilo fiaskem. Projekt za stovky milionů selhává, na novou éru na dálnicích zatím zapomeňme
Praha, 1. prosince 2020 - Dnes měla začít nová éra na českých dálnicích. Nezačala. Onou „novou érou“ měl být podle slov ministra (nejen) dopravy Karla Havlíčka ostrý start systému elektronické dálniční známky, který zlidověl v médiích pod názvem „eshop za 400 mega“. Kauza do nástupu koronaviru vesele plnila titulní stránky novin a pavučiny sociálních sítí. Dnes se jí popularity dostává podruhé, místo slavnostního představení nové známky jsme se ale opět dočkali jen parodie na to, jak řídit stát. Nejenže je celý systém nedotažený, jak vysvětlím níže, Ministerstvu dopravy se nepodařila ani tak jednoduchá věc, jako spustit e-shop včas. V podstatě okamžitě ho muselo kvůli problémům zase vypnout.
Komentář Ondřeje Polanského: Vláda navýšila investice do dopravy. Opravdu se z krize proinvestujeme, nebo nás čeká jen další chaotické betonování?
Praha, 19. října 2020 - Vláda dnes schválila nový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Na dopravní stavby a projekty by tak v příštím roce mělo jít o 5 miliard více než letos, celkem 127,5 miliard korun. Přestože vítáme snahu vlády se z krize proinvestovat, tato snaha by se měla řídit dlouhodobou koncepcí a mít jasně stanovené priority. To je ale bohužel přesně to, co chybí. Klidně se tedy může stát, že zatímco klíčové dopravní stavby se svého přestřižení pásky nedočkají, vyhodíme zbytečně miliardy třeba za první etapu kanálu Dunaj-Odra-Labe. O deset miliard narostly meziročně také běžné výdaje.
Vláda chce nalít stovky miliard do koridoru Dunaj-Odra-Labe. Přínosy pro ekonomiku jsou sporné, ekologické dopady drtivé
Praha, 5. října 2020 – Vláda na dnešním zasedání schválila přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Celkové náklady na vybudování koridoru odhaduje studie proveditelnosti na 613 miliard korun, další stovky milionů ročně bude stát vynakládat na jeho údržbu. Záměr vybudování koridoru Dunaj-Odra-Labe je smutným dědictvím dob dávno minulých. Protestují proti němu místní starostové i občané, protože bude mít nevratný vliv na životní prostředí, vodní režim, krajinu a zlikviduje tisíce hektarů zemědělské půdy. Významná ekologická rizika navíc provází sporný ekonomický přínos díla.
Podvodné přetáčení tachometrů stojí Čechy miliardy korun ročně, vláda s tím nic nedělá. Piráti připravují vlastní řešení
Praha, 11. září 2020 - Piráti upozorňují na to, že v Česku i přes sliby ministerstva stále přetrvává problém se stáčením tachometrů. Ročně se tak podle statistik prodá až 300 tisíc podvodně upravených ojetých vozů, kupující tím přichází až o 27 miliard korun. Tyto praktiky přitom ohrožují i bezpečnost silničního provozu a mají negativní dopad na životní prostředí, říká pirátský poslanec Ondřej Polanský, který se podvodům s ojetými auty dlouhodobě věnuje. Podle něj se o problému ví již řadu let, vláda ale dosud žádné pořádné řešení nepředstavila, na což doplácí nejvíce občané. Piráti tak připravují vlastní návrh legislativy, který by měl situaci napravit.
Komentář Ondřeje Polanského: Zpřísnění bodovacího systému by mělo provázet posílení dopravní policie, samo o sobě příliš nepomůže
Praha, 17. srpna 2020 – Vláda dnes projednává návrh Ministerstva dopravy na úpravu bodového systému. Během tohoto volebního období byla potřeba provedení změn avizovaná již několikrát. Účelem úpravy je především snaha reagovat na řidiče, kteří se dopouštějí recidivy a vážně ohrožují bezpečnost ostatních účastníků provozu. Podstatou změny je tedy především zpřísnění stávajícího systému. To však samo o sobě ke zlepšení situace na silnicích nestačí.
Komentář Ondřeje Polanského: Za vlaková neštěstí mohou i špatné pracovní podmínky strojvedoucích a chybějící moderní zabezpečení železnic. Piráti nabízejí vládě řešení
Praha, 15. července 2020 – Jen od začátku července se událo na české železnici pět mimořádných událostí, přičemž ve třech případech šlo o srážku vlaků. Nehody si bohužel vyžádaly nejméně tři lidské životy a desítky zraněných. Nejde přitom jen o náhodná individuální selhání, ale o systémový problém – strojvedoucí jsou kvůli podstavu po léta vystaveni velké pracovní zátěži a nekonečným směnám, na což dlouhodobě upozorňuji. Stejně tak jsem v minulosti varoval před absurdním zpožděním při zavádění moderního zabezpečovacího zařízení na železnici, což výrazně zvyšuje rizika tragédií. Tyto potíže musí nyní řešit hlavně vláda, nabídneme ji podporu ve formě seznamu návrhů a doporučení, jak zlepšit stávající situaci a pomoci lépe ochránit cestující i zaměstnance drah.